Sauna

Deze week was een helse, vreselijk drukke week voor ons allebei. Als de sauna er nu al had gestaan, dan ben ik zeker dat ik er deze middag al gebruik van had gemaakt om even te ontspannen of bij te tanken. Een saunabeurt is namelijk heel wat meer dan enkel aangenaam:

Sauna - Een 'saunaatje pakken' is tegenwoordig vaak een sociale gebeurtenis. Genieten van de hitte terwijl er vrolijk gekletst word met vrienden of collega's. Om daarna verfrist uit de sauna te komen. Maar is deze hitte nu echt wel zo gezond? Kunstmatige koorts, is dat wel goed?

Het antwoord is ja. De sauna traint het lichaam als het ware. Verversen van vochtreserves, weerstand opbouwen en de psyche wat rust en ontspanning geven. De sauna doet het allemaal.

Wat gebeurt er met het lichaam in de sauna?

Al na enkele minuten openen de huidporien en beginnen de zweetklieren te werken onder druk van de hitte. Zweten dient natuurlijk als afweer tegen de hoge temperaturen. Het lichaam probeert zijn natuurlijke temperatuur te herstellen. Zweetklieren alleen zijn echter niet genoeg. Ook de bloedvaten verwijden zich zodat het bloed sneller kan stromen.

Al zwetend verkoelt het lichaam door middel van verdamping. Dit kost natuurlijk wel veel vocht. Dit vocht wordt aan het bloed onttrokken. Hierdoor daalt de bloeddruk aanzienlijk. Wanhoop niet, want ons lichaam slaat op allerlei plekken vochtreserves op. Die kunnen op zo'n moment gebruikt worden.

Even bijtanken

Saunaliefhebbers verliezen, afhankelijk van de duur van het saunabezoek, zo'n 0,5 tot 1,5 liter vocht per keer. Wie dacht dat dit alleen transpiratievocht betreft, komt bedrogen uit. Ook achtergebleven zuren zoals melkzuur, dat achter blijft na grote lichamelijke inspanningen, verdwijnen als sneeuw voor de zon. De sauna spoelt het lichaam dus schoon. Het beste is het dan ook om pas te gaan drinken na het saunabezoek. Drink heerlijk helder water om het 'vuile' vocht dat verloren is aan te vullen met zijn schone broeder.

Natuurlijke jas

Griepjes en verkoudheden slaan toe op momenten dat de weerstand het laagst is. Griepepidemieen komen bijvoorbeeld vaak voor op het overgaan van seizoenen. Het lichaam probeert zich aan te passen en verliest veel van zijn energie. En 'klap', de virussen dringen binnen.

Beste middel tegen deze gemene parasieten is de sauna. Geen pilletjes en zalfjes, maar gewoon een ouderwets saunabezoek. Door de continue training van het lichaam in de 'gezonde warmteplek' is het al heel wat gewend. Sauna-aanbidders zullen merken dat zij veel beter bestand zijn tegen griepjes en ook temperatuurverschillen lachend ondergaan. De sauna bouwt een soort jas voor de gebruiker.

Handdoek?

Het beste is om tijdens een saunabezoek geheel in Adams- of Evakostuum te gaan. De huid moet immers vrijuit kunnen transpireren. Een handdoek hindert het lichaam daar alleen maar bij.