Wellness op Batibouw

Batibouw, de jaarlijkse beurs voor bouwers en verbouwers in Brussels Expo, doet haar bezoekers dit jaar watertanden bij luxueuze wellnesssnufjes voor de badkamer. Een privékuuroord is dan ook de trend geworden, zij het voor de happy few. Na de whirlpoolbubbels en stomende hamam is kleurtherapie de nieuwigheid die de toon aangeeft.

In een tijdspanne van zeventig jaar is de badkamer geëvolueerd van een zinken teil bij de kachel tot een almaar uitdijende aparte ruimte. Meer dan ooit is onze badkamer een bijna sacrale ontspanningsplek geworden. Kuuroorden en wellnesscentra weten te bekoren met hun relaxweekends en verwenformules. En juist daar putten we inspiratie uit, zo merkte trendwatcher Herman Konings onlangs op in een onderzoek naar de levensstijl van de Belg. De beleving die we in hotels of kuuroorden ontdekken, willen we ook thuis, in onze eigen 'wetting chapel', ervaren. Een bad wordt een uitgebreide whirlpool met aromatherapie en een simpele douche krijgt hamamallures. Extra brede douchekoppen zorgen voor een regenbui-effect, terwijl ook de Sunshower, een zelfbruinende douche met uv-licht, zich een weg baant op een almaar groeiende markt.

Hoewel de wellnessliefde een algemene trend is, blijft een badkamer met full option toch eerder weggelegd voor een select groepje. Zo ook de nieuwe, behoorlijk prijzige kranenserie van badkamerspecialist Hansa, die niet alleen met water maar ook met kleuren flirt.

"Niet enkel de kraan, ook het water heeft zijn vorm", vertelt Silvano Clercx, directeur van Hansa Belgium. "In ons gamma willen we dan ook streven naar de natuurlijkste vorm van het water. Dat kan een watervaleffect zijn, of het ritme van een kabbelend beekje." De nieuwe serie van de Hansa Canyon, met watervaleffect, en de kabbelende Hansa Motion (1045 euro) borduurt verder op de goedkopere en klassiekere Hansa Murano (500 à 600 euro) en voegt er een dimensie van kleurenspektakel aan toe. Bij gebruik van warm water kleurt het water rood, bij een koude watertemperatuur blauw. De open waterloop, die strak is bij de Canyon en bladvormig bij de Motion, maakt dat je het gekleurde water over de kraan in de wastafel ziet stromen. En daar blijft het niet bij. Met de Colourshower speelt Hansa ook in op de natte droom van een kleurrijke douchebeurt. Prijskaartje van dit staaltje wellness: 1.154 euro.

Voor welk publiek die wellnesshoogstandjes weggelegd zijn? Clercx: "Het is wachten op Batibouw om te zien hoe de verkoop van de nieuwe kranenserie loopt. Maar van het minder prijzige Muranomodel hebben we vorig jaar toch zo'n vijfhonderd stuks verkocht. De verwachtingen voor de nieuwe serie liggen in diezelfde lijn. Het gaat uiteindelijk opnieuw om een product dat breekt met het klassieke en iets extra's heeft. Het zijn nu eenmaal luxeproducten. Zo vergt de combinatie van water en licht heel wat technologische hoogstandjes, wat uiteraard een impact heeft op de prijs. We mikken dan ook op mensen die over het nodige budget beschikken. Het zijn consumenten die iets anders willen en niet zozeer omwille van de naam maar wel voor het unieke karakter van het product. Budget en interesse geven de doorslag, leeftijd is daarbij niet van belang."

Want wat we buitenshuis proeven, daar krijgen we thuis honger naar, meent Clercx. "We mogen dan ook zeker zeggen dat de wellnessmarkt aan het groeien is. Wie in kuuroorden allerlei luxesnufjes ontdekt, zal er meteen ook naar verlangen om thuis dezelfde sensaties te beleven." Of het onthaastingsprincipe en het cocoonen van de laatste jaren daarin meespeelt? "Absoluut", meent Clercx. "Maar ook de vergrijzing van de bevolking is een niet te onderschatten factor. De oudere consument die toch goed bemiddeld is, schuwt immers geen luxe."

Ook bij Duscholux, fabrikant van sanitaire toestellen, maakt men gewag van een stijgende wellnessmarkt. "De badkamer neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen het huis, waar het aangenaam vertoeven is", bevestigt Greetje Martens, marketingverantwoordelijke voor de Benelux van Duscholux. "Mensen genieten bewuster en nemen er de tijd voor. Dat is een trend die zich bij een almaar uitdijende groep doorzet. Ons wellnessaanbod is de laatste jaren dan ook enorm uitgebreid."

Bij Duscholux, dat ook in standaarddouches en -baden doet, vallen de artikelen van het wellnesslabel in de hogere prijsklasse, aldus Martens. "Het prijskaartje van een whirlpool of een stoomcabine varieert bovendien sterk naargelang de grootte en systemen." Voor een whirlpool tel je algauw 3.000 euro neer. Een stomende hamamdouche uit de Duscholiveserie schommelt tussen de 5.000 en 15.000 euro. Ook hier met optie op kleurentherapie of - voor de romantische zielen onder ons - met sterrenhemelpracht.

"Per maand verkopen we ongeveer vijf à zes van die luxeartikelen", schetst Martens. Maar ook in wellnessland kunnen trends vluchtig zijn, zo blijkt. "Enkele jaren geleden deed de douchecolonne met watervaleffect het heel goed, maar dat product is ondertussen geschrapt. Die trend heeft zijn tijd gehad. Nu krijgen vooral de douchekoppen een almaar bredere diameter, wat een regenbui-effect veroorzaakt."

Ook Grohe stapt op Batibouw mee in de verwentrend onder de douche. Zo stelt de kranenspecialist onder meer de Aquatower 3000 (1.495 euro) voor, een douchegarnituur voorzien van zijsproeiers, een aquadimmer en een ruim keuzepalet aan verwenstralen, waaronder krachtige jetstralen, stimulerende massagestralen en een champagnestraal met miljoenen kleine luchtbellen. Ook de nieuwe Essencemengkraan wil in elk badkamerdecor passen. Grohe dokterde vijf woonconcepten uit waarin de Essence (wastafel: 99 euro, bad: 175 euro, douche: 119 euro) thuishoort, gaande van design en warm purisme over country tot romantiek en sensualiteit.

Voor wellness is echter niet alleen design maar ook ruimte van tel, zo redeneert men bij Hüppe, de fabrikant die eind vorig jaar de royale walk-indouche lanceerde. In een tijdperk waarin ontwerpers als Philippe Starck en Alessi zich toeleggen op het ontwerpen van totale sanitaircollecties, doet ook Hüppe een beroep op een industriële ontwerper, de Duitse Jette Joop.

De royale walk-indouche, die met het contrast van rechte en gebogen glaswanden speelt, past zo in het luxueuze wellnessplaatje. Een douche met koninklijke entree en dito prijskaartje: 1.120 euro. "Tot nu toe kon de royal walk-in op veel succes rekenen. Het artikel is toch wel erg vaak in bestelling", aldus Gisele De Muylder, office manager bij Hüppe België. "We zien dan ook een opkomende trend van open douches, zonder opstapje en deuren."

Om het nog wat exclusiever te maken kan de consument de verschillende segmenten aan zijn eigen smaak aanpassen: klassiek, minimalistisch, modern of avant-gardistisch. En de behoefte om persoonlijke voorkeuren in badkamermeubels te verwerken, is er. De Muylder: "Wij bieden al meer dan dertig jaar producten aan onder de noemer 'doucheplezier', maar de laatste jaren is er wel degelijk een verschuiving zichtbaar. Terwijl eerst enkel het functionele aspect telde, is dat nu verdrongen door het esthetische."